“بال پرنده غول پیکر” صرفه جویی در سوخت خود رونمایی کرد
ایرباس از مدل عملیاتی “بال پرنده غول پیکر” صرفه جویی در سوخت خود رونمایی کرد
ناتاشا هیتی |19 فوریه 2020پیام بگذارید
ایرباس نمونه ای از هواپیمای MAVERIC خود را نشان داده است که دارای طراحی “بدنه مخلوط” است که می تواند مصرف سوخت را تا 20 درصد کاهش دهد.
این هواپیما نام خود را از مخفف اختصاری مخفف Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls گرفته است.
MAVERIC با ابعاد دو متر طول و 3.2 متر عرض و مساحت حدود 25/2 متر مربع ، در حال حاضر یک هواپیمای نمایشگر مدل از راه دور است.
طبق ایرباس ، اگر هواپیما در مقیاس کامل ساخته شود ، “بدنه ترکیبی آن” طراحی می شود و به طور بالقوه می تواند تا 20 درصد سوخت کمتری نسبت به هواپیماهای فعلی شکل سنتی با همان موتور بسوزاند.
Adrien Bérard ، مدیر مشترک پروژه MAVERIC گفت: “در ایرباس ، ما درک می کنیم که جامعه انتظارات بیشتری از ما در زمینه بهبود عملکرد زیست محیطی هواپیمای ما دارد.”
“پیکربندی بدنه ترکیبی MAVERIC از این نظر یک بازیگر بالقوه است و ما مشتاق هستیم که این فناوری را به حد مجاز برسانیم.”
وی ادامه داد: “در ابتدا ، بسیاری از آنها پروژه MAVERIC را صرفاً” سرگرمی “رد كردند ، یا به عبارت دیگر ، پروژه ای كه ایرباس از آن چیزهای زیادی نمی آموزد ،”
“بنابراین ما باید نشان دهیم که اشتباه آنها را نشان می دهیم که می توانیم مبنایی کاملاً مناسب برای پیکربندی هواپیما در آینده ارائه دهیم.”
در صورت تولید ، هواپیما دارای یک موتور “محافظ” است که بالای بدنه مرکزی نصب شده است ، به این معنی که آلودگی صوتی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
MAVERIC طرح کابینی گسترده ای دارد. این امر باعث می شود تجربه استفاده از هواپیما در پروازهای تجاری بهتر شود ، زیرا مسافران از فضای اضافی پا و راهروهای بزرگتر بهره مند می شوند.
ایرباس پیش از ارسال MAVERIC در اولین آزمایش آزمایشی خود در ژوئن 2019 در مکانی مخفی در فرانسه ، شروع به توسعه MAVERIC کرد. این هفته برای اولین بار در هفته گذشته در تاریخ 11 فوریه در نمایشگاه هوایی سنگاپور 2020 به مردم رونمایی شد.
شرکت سازنده هواپیما قصد دارد پروازهای آزمایشی خود را تا سه ماهه دوم سال 2020 ادامه دهد.
ژان بریس دومونت ، معاون اجرایی مهندسی ایرباس ، گفت: “ایرباس از فناوری های نوظهور برای پیشگامی در آینده پرواز استفاده می کند.”
وی ادامه داد: “با آزمایش تنظیمات مختل کننده هواپیما ، ایرباس قادر است پتانسیل آنها را به عنوان محصولات آینده مناسب ارزیابی کند.”
“اگرچه هیچ خط زمانی مشخصی برای ورود به سرویس وجود ندارد ، این نمایشگر فناوری می تواند در ایجاد تغییر در معماری هواپیماهای تجاری برای آینده ای پایدار از نظر زیست محیطی برای صنعت هواپیمایی نقش مهمی داشته باشد.”
ایرباس در حال حاضر روی چندین پروژه نمایشی علاوه بر MAVERIC از طریق برنامه تحقیقاتی AirbusUpNext خود کار می کند ، از جمله هواپیمای پیشرانه هیبریدی-برقی E-Fan X و یک تاکسی هوایی مستقل.
این شرکت هوافضا به تازگی طرح های مفهومی هواپیمای هیبریدی-برقی را با بال هایی شبیه پر نشان داده است که از “مکانیک کارآمد” پرندگان در پرواز الهام گرفته شده است.داستان مرتبطمفهوم هواپیمای Bird of Prey ایرباس دارای بال های نوک پر است
شرکت هواپیمایی هلندی KLM و TU Delft نیز با هدف ساخت یک هواپیمای V شکل مشابه ، که برای مصرف 20 درصد سوخت کمتر از A350 ایرباس طراحی شده ، سفر هوایی را با محیط زیست سازگارتر کنند.
کابین سرنشین ، نگهدارنده بار و مخازن سوخت در ساختار بال ادغام شده اند و باعث کوچکتر شدن مدل از A350 و در نتیجه کاهش وزن و کشیدن آیرودینامیکی کمتر می شوند.